Paus

Jag tar en blogg paus från pluggandet, visste ni (har jag sakt det här innan?) att 2kg av vår kroppsvikt är bakterier?

Bakterier och små mikroorganismer är ganska intresanta! Dom är så små 1-10 mikrometer stora är bakterier och virus mäts till och med i nanometer!

Jag sitter och tänker på om det finns något mer intressant att berätta jag har ändå suttit och läst och så i 2-3 timmar nu men jag kommer inte ihåg vad jag läst helt tomt blev det!

Men jag kan berätta om vår senaste lab, vi tog prover på en disktrasa och en diskborste samt exotiska färska kryddor det roliga som vi hittade i alla tre testobjekt var bakterien E.coli som är en tarmbakterie, JA en bajsbakterie hihih!! E.coli fanns på disktrasan på thaibasilika och på diskborsten. På basilikan har den troligen hamnat för att man vattnat med förorenat vatten, i Polen så vattas tydligen hallon med människourin (tänk på det innan ni köper hallon nästa gång och i frysen dör inte bakterier), detta påstod i alla fall min föreläsare.
På disktrasan som kom från Teds korridor fanns det också E.coli som troligen kom från att man trokat bort rå köttsaft och detsamma gällande diskborsten! MEN lugn bara lugn, om diskborsten kokas så dör E.coli och massa andra bakterier som självklart också finns på dessa tre föremål. Thaibasilika och andra färska kryddor bör behandlas lite försiktigt med eftersom att svenskar ofta använder det otillagat i sallader eller dressingar så skölj ordentligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0