Mat och rökning

Jag har snart varit rökfri i 8 månader inte ett bloss har förgiftat mina lungor sedan den 21 september.
Jag tänkte lite på det här med mat som i ett beroende liknande rökning.

Att röka var för mig vardag det gick på rutin, lika dant är det med mat. Fredagsmys = chips och godis och när det finns något att fira födelsedagar eller den dagen då jag varit rökfri i ett halvår då får man äta något extra gott utan att skämmas, filmkvällar, bio, när man e sjuk, lördgagsgodis, tröstätning osv osv äta äta äta när något är bra eller dåligt.

Lika dant vad det gäller rökning!

För att trösta sig själv den ciggaretten var viktigast för mig när jag var arg, ledsen och sårad rökte jag som en dåre, när jag var på fest ute och firade röka röka röka, när man kollar på film tar man rökpauser, så fort man kom utanför dörren = cigg, vänta på bussen innan skolan, på rasten osv osv.

För att bryta detta beteende handlar det om att byta livsstil att ta sig ur beroendet om jag klarat av att sluta röka borde jag klara av att ta mig ur mina dåliga matvanor. Det handlar mycket om att kunna ersätta skitmaten med något annat, vad kan man ersätta chipspåsen med under ett fredags mys? Varför har jag känslan av att ständigt behöva äta för att känna mig tillfredsställd?

Under min sluta röka period belönade jag mig mycket med shopping eftersom jag sparade in massor med pengar, det kanske går att tänka likanande vad det gäller godis ett lördagsgodis kan ganska lätt gå upp i kanske 50 spänn, det kan man spara undan för varje fredagsmys man klarar av att hoppa över och kanske spara ihop till en mindre resa eller ett gymkort haha..  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0