Linda McCartneys ord "If slaughter houses had walls of glass, the whole world would be vegetarian"

Idag var vi (min klass) på studiebesök på scan, det var hemskt! Som en skräck film!
Det hängde uppstyckade djurkroppar i taken som åkte runt för att styckas i mindre bitar, det var bullens pilsnerkrov överallt, charkvaror och massa svinn på golven och usch blää och fy!!!
Bacon, karré och massa annat åkte på rullband för att packeteras och förpackas.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4665039.ab Har är en artickel som säkert dom flesta säkert känner igen om grisar som skållades levande detta har skett i Kristianstads Scan slakteri där jag var idag.











Ca 1 miljon grisar slacktas per år på Scan, på farbriken sprutar en maskin ut 1000kg korv i timmen och 5 miljoner burkar Bullens korv säljs varje år, svinnkött som hamnar på golvet och mag och tarmpacket blir ungefär 20 000 ton per år och åker i väg i vad dom kallar för kanonen i en stor konteiner som sedan åker och blir till biogas.

Halina Agerhem höll i en föreläsning efter studiebesöket hon kommer från Synovate. Hon påstår att i Sverige äter vi ca 62,5 kg kött per person och år varav nöt och kalv är ca 25kg ,gris är ca 36kg och lamm äter vi ca 1,4 kg av.

Hon tog också upp att vi människor i hela världen äter med och mer kött, i Kina och Indien ökar det ständigt och köttkonsumtionen i Afrika ökar också i takt med välståndet är 2050 tror man att konsumtionen kommer att fördubblas!

Som sakt för mig är det som en skräckfilm, jag är inte vegeterian men jag är väldigt nära ju mer jag lär mig om djurhantering desto mindre vill jag äta kött! Samma gäller fisk och fågel, jag kan inte ha på mitt samvete att djur behandlas så himla dåligt för att jag ska kunna äta!

När människor sprättas upp och hängs upp i filmer då gråter och skriker folk av rädsla DET ÄR BARA FILM det här händer på riktigt med oskyldiga underbara fina djur som kanske aldrig ens sätt gräs, men det är så jävla nedtystat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0